فرزان ایرانیان ازبرپایی جشن تنها سُروروپایکوبی نبود
تارنمای فرهنگی مهرگان- گروه جشن های ایرانی- مارال غلامی*
فرا رسیدن پاییز نوید ماه مهر و بهانهای برای مهربانی است.کشاورزان فرآوردههای کشاورزی خود را گردآوری کرده و برای زمستان آماده میشوند.بابرگذاری جشنی افزون برنیایش یزدان،شادی وسُرورکرده سپس با بخشش به نیازمندان سپاس گذاری خود را به یزدان نشان میدهند.
به گزارش تارنمای فرهنگی مهرگان ، جشن مهرگان از جشنهای بسیار کهن ملی ایران است که نشاندهندۀ پیروزی فریدون و به بند کشیدن زهاک(ضحاک)است.دراين جشن ايرانيان حتاباپوشيدن رَدای ارغواني رنگ همراه با دستههای نوازندگان و خُنياگران به رامشگری(رقص)گروهی وپايكوبی ونوشيدن میپرداختهاندوشوَند(دلیل) نامگذاری مهرماه برابری سردی و گرمی هوا و شب و روز است که عدالت و برابری یکی از ویژگیهای میترا است.
به همین انگیزه،تارنمای فرهنگی مهرگان گفتو گویی با سیمین حَقی، پژوهشگر و نویسنده نَسک(کتاب)«نام ماههای ایرانی»انجام داده است که در پِی می آید.وی افزون برنابرابری روز جشن در گذشته و امروز به بررسی مینُوی(معنوی) جشن مهرگان میپردازد.
این پژوهشگرتاریخ وفرهنگ ایران میگوید:« نیاکان ما در هزاران سال پیش روز دهم مهر ماه را مهر روز مینامیدند. گاهشماری ساعتی با نجومی در هر 24 ساعت چند ثانیه با هم اختلاف دارند و درپایان سال این اختلافها به کَبیسه شناساندهشدهاست. بهشوَند ناهماهنگی بین ایندو گاهشماری چرخشی ایجاد شد و درگاهشماری امروزی 16 مهرماه را مهرروزبهشمار میآورند.این دیگرگونی رادر روز نخست هر ماه که اورمزد نام دارد میتوان دید.چنانچه دراسپند (اسفند)روز نخست اورمزد نیست . هرچند این نهاده(موضوع)بسیارویژهای برای به وجود آمدن رایهای گوناگون در انجام برگذاری جشنها نیست».
باید به بار مینُوی جشنها توجه داشت
سیمین حقی ازمهرورزی ایرانیان به یکدیگرسخن میگوید:«ایرانیان ازگذشتههای بسیاردور زمانی که نام روزوماه برابری میکرد،جشن میگرفتند،فرزان(فلسفه)جشن آن بودکه دردوده،بزرگِ دودمان،درتیره بزرگِ تیره،درخاندان بزرگِ خاندان،درخانواده بزرگِ خانواده و درسرزمین "خَشَترَوَئیریَه" (پادشاه)سرزمین،خوانی(سفرهای)بگستراندتا دستاویزی شود دیگر افراد دودمان،تیره،خاندان،خانواده و مردم سرزمین گرد هم آیند».
او ادامه میدهد:«در روز جشن توانمندیا نوانمنددر چِهر نُمادین خوانی میچیند و نُمایی از آن چیزی را که دردرازای سال،فصل،ماه و روز بهدست آورده را درخوان قرار میدهدتا نیازمندان ازخوان بهره ببرند.زیرافرزان(فلسفه)ایرانیان ازبرپایی جشن تنها شادی، سُرور و پایکوبی نبود؛(هرچندشادی رُوان را شاداب میکند وجانی نو میبخشد)بلکه پرداختنِ توانمندبه نیازمند بودکه بار و برش بی نیازی همگان بود.به همین رو،درهیچ دوده،خاندان و تیرهای نیازمندی وجودنداشت وهازمان(جامعه)آسایش و آسودگی(امنیت)ویژهای داشت،چنانچه درشهری مانند،گُنابادتا 35سال گذشته زندانی وجود نداشت و این شیوه از فرزان بنیادی(اصلی)جشن بود».
حَقی افزود:«مهرگان همسنگ نوروز ارج داشت و یکی ازسپنتاترین(مقدسترین)جشنهای ایرانی بود.این جشن هزاران سال در ایران، بر بنیاد آیین هایِ مردم سازِ کیشِ مهر(آیین دیویسنان)در مهرروز از مهرماه برگذار میشد و سینه به سینه؛جان گرفت و پویا شدو درچهرآیین ودیدگاهِ زندگانی،امروزه به دست مارسیدهاست.چنانچه در شاهنامه گذری از آن را از آیین دیویَسنان به مَزدیسنان می توان دید».
«مهر» میدان رُبایش زیبایی است
نویسندۀ نَسک «نام ماههای ایرانی»دربخش دیگری از سخنانش میافزاید:« درایران،جشن،نُمادی ازپرداختن به یکدیگر تا شناختِ یگانگیِ هستی است و ما نیز باید از اینگونه نمادها الگو برداریم و همسنگ خورشید که بیدریغ و بدون هیچ چشم داشتی به همۀ زمین میتابد،به همگان مهر بورزیم».
این پژوهشگرتاریخ و فرهنگ ایران درپایان،پیامِ خود را برای ایرانیان چنین بیان میکند:«واژۀ مهرازپیمان،عشق و دوستی سخن می گویدودرزیباترین چهر،فرازمانی ازاستاد غلامرضا دادبه به یاد دارم که میگوید"عشق یا مهر؛میدانِ رُبایش زیبایی است".
هر کس با توان خود درچهری خردمندانه؛ نُمادی است از مهر،پیمان،راستی،درستی و اندیشهای سرشار از زندگی.
به همین رواگرهریک ازما چنین جایگاهی را بشناسیم،گمان میکنم که بارمینَوی(معنوی)خودرابسته و وام(دِین)خود را به کارگاه هستی پرداختهایم.
*هَموَند(عضو) انجمن مهرگان- فعال فرهنگی تهران- خبرنگاراَمُرداد